Hadith 24

Assalamo aleykom! Tänkte lägga upp hadith 24, hoppas ni tar till er för den, själv tycker jag den är väldigt tilltalande och bra! :D

Abu Dharr al-Ghifari berättade att profeten Muhammed (saw) sade att Herren uppenbarat1 detta för honom:

Mina tjänare. Jag har inte tillåtit mig själv att förtrycka någon och Jag har förbjudit förtryck bland er så förtryck inte varandra.
Mina tjänare, ni är alla vilsna förutom dem som Jag väglett, så sök vägledning hos Mig och jag ska vägleda er. Mina tjänare, ni är alla hungriga förutom dem som Jag mättat, så sök föda hos Mig och Jag ska mätta er.
Mina tjänare, ni är alla nakna förutom dem som Jag klätt, så sök klädnad hos Mig och Jag ska kläda er.
Mina tjänare, ni syndar natt som dag och Jag förlåter alla synder, så sök förlåtelse hos Mig och Jag ska förlåta er.
Mina tjänare, ni kommer aldrig att kunna åstadkomma sådan skada att den skadar Mig och ni kommer aldrig att kunna frambringa sådan godhet att den gagnar Mig.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, vore lika gudfruktiga som den mest gudfruktiga av er alla, skulle det inte tillföra mitt rike någonting.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, vore lika ondskefulla som den mest ondskefulla av er alla, skulle det inte förminska mitt rike alls.
Mina tjänare, om så den förste och den siste bland er, både bland människor och djinner, skulle samlas och samtidigt be mig om något och Jag skulle ge er alla vad ni önskade, skulle det inte minska mina tillgångar mer än vad havets vattenmängd minskas när en nål doppas däri.2
Mina tjänare, det är endast era egna gärningar som Jag beaktar och kompenserar er för så låt den som finner belöning3 prisa Gud och låt den som finner något annat lägga skulden på sig själv.
(Muslim)
1 Profeten Muhammed berättade ibland med sina egna ord vad Gud uppenbarat för honom (utanför Koranen). En sådan berättelse brukar kallas Hadith Qudsi.
2 Dvs den lilla mängd som fastnar på nålen när den dras upp.
3 i Paradiset.

Må Allah sbt vägleda oss alla till den rätta och raka vägen, Amin InshAllah! // Syster A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0