Laylat al- Qadr (och de sista dagarna nu på Ramadan)

Assalamo Aleykom!

Igår (och i natt) var det leyla al-qadr, och det var Mashallah otroligt mycket folk i mosken, man fick knappt plats och fick trängas och be länge, men al- hamdullílah det gick bra ändå och det var otroligt kul att så många kom! Blev väldigt imponerad. Känns alltid otroligt mycket bättre när man har flera syskon runt sig som är där för samma anledning som dig, att dyrka Allah sbt och göra som Islam säger. Hur som helst, efter denna nattbön frågade några vad denna nattbön verkligen betyder och innebär, och jag tänker Inshallah förklara det nu, för det är ju inte alla som vet.

"The Night of Power" (som denna nattbön brukar kallas) är en speciell natt som faller under de sista tio dagarna av Ramadan. Under de sista nätterna kom den första uppenbarelsen till profeten Mohammed (saw) och den natten är väldigt speciell.  Allahs uppdrag ska utföras och änglarna kommer ner på jorden för detta. Natten kallas Laylat al-Qadr, dock vet man inte exakt när den infaller men man vet att Leyla al-Qadr faller på en av de udda nätterna av de sista tio dagarna i månaden 21. (, 23 25 eller 27 Ramadan dagen). Koranen beskriver det som en natt som är mer värdefull än tusen månader. På grund av detta spenderar många muslimer de hela sista tio dagarna i extra gudstjänst eller reträtt i moskén. Leyla al-Qadr är alltså en mycket speciell natt i Ramadan, till minne av första uppenbarelsen av Koranen ges till Mohammed (SAW).

Ramadan börjar närma sig sitt slut. Jag kan inte fatta det, vi har nu kommit in i de allra sista dagarna. I början av Ramadan brukar man fundera och tänka "Kommer jag klara det? Det är ju väldigt många timmar vi ska vara utan mat, jag kommer inte palla", men Subhanallah det går om man har en stark Iman och nu känns det ofattbart att det snart är slut. Det är bara de sista dagarna kvar, de dagar som anses viktigast. Det är då man ska ägna sig extra mycket till bön, läsa/citera och lära mer Koran. Under de heliga nätterna av Qadr, ska man vara uppe länge, be, be och återigen BE. Man ska helst be Allah om förlåtelse, lova bättring, önska sig saker och hoppas på Allahs välvilja, vägledning och be för andra. Man ska även betala Zakat- al fitr (skänka pengar till de behövande, men det kan vi Inshallah berätta mer om en annan gång). Profetens (saw) gudfruktan var under de här sista 10 dagarna starkare än någon annan tid på året. Därför finns det de som t.o.m sover i mosken under dessa sista nätter, för att fokusera mer på sin bön och läsa Koran i mosken.

De sista 10 dagarna är ett tillfälle att fokusera på att be om förlåtelse för sina synder. Profeten (saw) har sagt att den som ber under Laylat al Qadr med stark tro, får sina synder förlåtna, Inshallah! Passa på nu under de sista dagarna, Subhallah det är Eid om några dagar Inshallah så fortsätt med det man ska göra under Ramadan och sluta inte nu bara för att det är lite kvar, utan tvärtom, passa på nu! Vem vet om vi lever nästa Ramadan?

Må Allah under denna speciella månad hjälpa oss att komma Honom närmre och må vår tro på Allah bli ännu starkare. Låt oss inte vara såhär endast under Ramadan utan hela tiden, Inshallah! Amin! // Syster A






Kommentarer
Postat av: nasra

kan man be om längre liv ? :)

2010-09-06 @ 22:19:53
Postat av: Anonym

HHAHA nej

2010-09-08 @ 11:50:03
Postat av: // Syster A

Oj, vilken bra fråga! men alltså,Allah har sina planer men Hans dörrar är alltid öppna, och om det är något man vill så är Allah den första man ska vända sig till och göra du3a, om precis allt.Hoppas det duger som svar! :D

2010-09-08 @ 15:07:07
URL: http://lyckaniislam.blogg.se/
Postat av: Amatullah

Assalam wa aleikum! Du sa att igår (27) var det laylatul qadr, men det vet man inte, det skulle kunna vara den 29 också, eller vilken udda dag som helst under de 10 sista dagarma.. vilket du nämnde lite längre ner. Syftade dock på det du skrev i början hehe

2010-09-19 @ 23:46:23
Postat av: // Syster A

Waleykom Salam! Aha aa men precis :)

2010-09-23 @ 17:10:36
URL: http://lyckaniislam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0