De tre vännerna

Det var en man som hade tre vänner, den förste älskade han jätte mycket och han sa ”Jag ger allt för”  ( ”Jag dör för dig”och han frågade alltid om den vännen, det var hans bästa vän.


Den andra vännen var hans goda kompis, som han frågade oftast om, inte lika mycket som den första.


Den tredje vännen var ungefär hans '"vanliga kompis", han frågade om honom minst en gång om månaden.


En dagmannen till rättegången och han gick till första vännen och sa till  ”Följ med mig kära vän till rättegången”.
Den första vännen svara: ”Nej, ja kan ge dig mina kläder, men jag hänger inte med till rättegången.”
Mannen  sa: ”Jag som älskar dig, och dör för dig”. Vad än han försökte med honom så ville inte den första hänga med.


Så han gick till den andra vännen och sa: ”Följ med mig kära vän till rättegången”.
Den andra vännen svara: ”Nej, jag följer bara med dig till rättegångens dörr, sedan lämnar jag dig.”. Vad än mannen försökte med den andra vännen att följa med, så vägra han och sa jag följer bara till dörren.


Så han gick till den tredje vännen och sa: ”Följ med mig kära vän till rättegången”.
Den tredje vännen svara: ”Jag följer med dig till rättegången, och står vid din sida, och om dem skulle fängsla dig skulle jag ändå stanna med dig”.


Denna mannens tre vänner är de saker vi har här i livet. Den första vännen är dina rikedomar, pengar, guld m.m. När du dör så följer dem inte med dig till graven. Utan det enda som dem kan göra för dig och vara till nytta för dig är att de köper  kafat (det vita tyget som man blir insvept i när man dör) åt dig. Den andra vännen är dina nära och kära, alltså dina föräldrar, syskon, kusiner och kompisar. När du dör så följer dem inte med dig till graven. Utan dem kommer bara att följa med dig fram till graven (gravs kanten) och sedan lämna dig där.


Den tredje vännen är dina goda handlingar, allt du göra skrivs ner. Dina goda handlingar är de enda som kommer rädda dig, exempel, att du ska lyda dina föräldrar , att du ber dina böner, bryr dig om din religion, uppför dig bra, har bra moral mot folk m.m. Dina goda handlingar är de enda som hänger med dig till graven och in till rättegången. Så kära syskon handla alltid gott och ta bort ondskan för det är shaytan och dit jag.


Imam Amir-ul-Mu’minmeen Ali (AS) sa: “Det finns tre (slag av) vänner för en muslim:


1. Vännen som säger: “Jag finns med dig, huruvida du är levande eller död”, och detta är hans handling.
2. Vännen som säger: “Jag finns med dig till kanten av din grav och sen lämnar jag dig”, och detta är hans barn.
3. Vännen som säger: “Jag ska finnas med dig, till du dör”, och detta är hans rikedomar som kommer gå till arvingen när han dör.” (Al-Khisal by Saduq, vol. 1, p. 88)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0