Hur ska man vara mot sina föräldrar?

Oavsett hur dina föräldrar behandlar dig, så måste du lyda de och ha sabr (tålamod), så länge det inte strider mot Allah. Minns historien om profeten Ibrahim, då hans pappa kastade honom i elden och ändå hade Ibrahim tålamod och bad till Allah om att vägleda och förlåta hans pappa.

Allah säger:
Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och [Han har anbefallt er] att visa godhet mot [era] föräldrar. Om en av dem eller båda uppnår hög ålder i din vård, var då inte otålig eller sträng mot dem, tillrättavisa dem inte, och tala alltid hövligt och vänligt till dem. ” [Koranen sura 17, vers 23]

Barn måste lyda sina för­äld­rar i vad som är gott, vara vän­liga och plikt­trogna mot dem och und­vika att inte lyda dem i vad som inte mot­sä­ger sig den isla­miska lagen. 

"Gud har anbe­fallt män­ni­skan [att visa] god­het mot sina för­äld­rar; [hon bör tänka på att] modern har burit sitt barn genom det ena svag­hets­till­stån­det efter det andra, [fött det] och ammat det under två år. Tacka Mig och dina för­äld­rar [och minns att] Jag är målet för er färd! "
(Sura 31, vers 14)

"Vi har anbefallt människan [att vara] god mot sina föräldrar; men om [dina föräldrar] vill förmå dig att sätta något som du inte har kunskap om vid Min sida, skall du inte lyda dem. Till Mig skall ni föras åter och Jag skall låta er veta vad era handlingar [var värda]" . (sura 28, vers 8)


" och var en god [son] tillgiven sina föräldrar och visade sig aldrig övermodig eller trotsig" (Sura 19, vers 14). 



Hadith 14
! Från ’Abdullah ibn mas’ûd - radi Allâhu 'anhu – som sade:

"Jag frågade profeten - salla Allâhu 'alayhi wa sallam – vilka gärningar älskar Allah mest?

Han sade: Bönen i dess första tid.

Jag sade: Och sedan vilken?

Han sade: Lydnad mot föräldrarna [och att ge dem deras rättigheter.]

Jag sade: Och sedan vilken?

Han sade: Djihad för Allahs sak". (Al–Bukhârî, Muslim och Ahmed.) 


Så föräldrarnas rättighet är enorm, Allah jämställde den med att endast dyrka Honom i mer än en vers i Koranen. Den Högste sade:

{Dyrka Allah och sätt ingenting, vad det än kan vara, vid Hans sida. Och visa godhet mot era föräldrar.} [4:36]


Och Den Högste sade:

{Säg: Kom så skall jag läsa för er vad det är som er Herre har förbjudit er: Sätt ingenting vid Hans sida, och gör aldrig annat än gott mot era föräldrar.} [6: 151]


Och Den Högste sade:

{Er Herre har befallt, att ni inte skall dyrka någon annan än Honom. Och Han har anbefallt er att visa godhet mot era föräldrar.} [17: 23]


Lydnad mot föräldrarna innebär att lyda dem, ge dem deras rättigheter och att uppföra sig gott mot dem. Hur jobbiga de än är mot dig, så ha tålamod och följ Allah. De vill bara det bästa för dig, även fast det inte kan verka som det ibland. De har tagit hand om dig och uppfostrat dig och stått ut med dig i svåra situationer. Vem känner dig bäst om inte dem? Det är mycket betydelsefullt att behandla sina föräldrar vänligt. Vill du att Gud skall vara nöjd över dig, låt dina föräldrar vara nöjda över dig. Och Allah vet bäst!



Må Allah ge oss en bra relation till våra föräldrar, Amin! / Syster A


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0