Varför har jag slöja?

Jag tror att när folk tittar på mig så tänker de säkert att jag är en "förtryckt tjej" därför att jag bär slöja. Det är konstigt att en liten tygbit kan väcka en så stor uppmärksamhet egentligen, att man dömer en person bara för något man har på sig. Tror de att jag döljer något under den eller vaddå?

Självklart är det mer än bara en bit tygbit. Jag är en muslimsk kvinna, (som många andra muslimska kvinnor över hela världen al- hamdulillah) och har valt att bära slöja. Många frågar: "Är det dina föräldrar som tvingar dig att gå runt sådär?" Eller "Tycker du inte att det är orättvist?", Eller "Är det inte jobbigt?" osv osv.

När jag täcker mig själv gör jag det omöjligt för andra människor att döma mig för mitt utseende. Ingen vet vad som döljer sig där under. Jämför det med dagens samhälle. Folk jämför sig med varandra genom att kolla på allt. Jag har en kropp som jag inte ska behöva visa, är inte en intelligent hjärna, vänlighet och en stark själ viktigare än utseendet? 

Idag spelar utseendet tyärr en stor roll, och individens värde har nästan sjunkit till noll. Varför låter vi oss själva bli hjärntvättade på det här sättet? Vilken sorts frihet är det om en kvinna inte kan gå ner för gatan utan att man kollar på varenda kroppsdel? När jag bär slöjan känner jag mig säker från det. Jag kan vara säker på att ingen tittar på mig och dömer mig. Det finns en mur mellan mig och de som vill utnyttja mig.

Kvinnan är tvingad till att sälja sig själv, till att förändra sig själv för att se bra ut. Idag börja tjejer använda smik väldigt tidigt, eller banta för att de tycker att de är för tjocka, eller köpa värsta dyra kläder som är "inne". Så när människor frågar mig om jag känner mig förtryckt, kan jag helt ärligt säga nej. Jag valde det här själv, inget tvång inte. Jag gillar att jag tar kontrollen över hur andra människor uppfattar mig. Min kropp är min ensak. Ingen kan säga till mig hur jag ska se ut, eller om jag är vacker eller inte.

Den text som man ofta hänvisar till, när det gäller slöjor är från dessa verser:  

" SÄG till de troende männen att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnerlighet; det leder till större renhet i deras liv. Gud är underrättad om vad de gör.

"Och säg till de troende kvinnorna att de bör sänka blicken och lägga band på sin sinnlighet och inte visa mer behag än vad som [anständigtvis] kan vara synligt; låt dem därför fästa slöjan så att den täcker barmen. Och de skall inte låta sina behag skympta inför andra än sin make, sin fader, sina bröder, sina brorsöner, sina systersöner, närstående kvinnor, dem som de rättmätigt besitter och sådana manliga tjänare, som inte längre känner begär efter kvinnor, eller barn som ännu inte har begrepp om kvinnlig nakenhet. Och låt dem inte gå med svajande gång för att dra uppmärksamheten till sina dolda behag. Troende! Vänd er till Gud i ånger [över era fel och synder] ; kanske skall det gå er väl i händer!"
(Koranen sura 24, vers 30-31).

"Profet! Säg till dina hustrur och dina döttrar- och till [alla] troende kvinnor- att de [utanför hemmet] noga sveper om sig sina ytterplag; på så sätt blir de lättare igenkända [ som anständiga kvinnor] och undgår att bli ofredade. Gud är ständigt förlåtande, barmhärtig." (Koranen sura 33, vers 59). 

Många kvinnor väljer att bära slöja för att det är en symbol som är förknippad med vår tro, tradition och identitet i stort – något som gör att vi känner oss trygga i vår vardag och trygga i vår tro. Jag väljer att ha på mig slöja för att jag vill följa Gud och få belöning inshaAllah. Alla kan se att jag är muslim.  Slöjan betyder mycket. Slöjan är en symbol över någonting jag är stolt över. Och vad är det för fel med det?! Det är MITT val, islam förbjuder tvång och ska vara enkelt. Och Gud vet bäst.



Må Allah ge oss stöd, belöning och tålamod, Amin! // Syster A


Kommentarer
Postat av: Iman

Mashallah, bra skriver Sundus!!

2011-07-29 @ 20:03:54
URL: http://hhermanas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0