Hur var det nu med pojk/flickvän i islam?

Som många vet, så finns det inget som heter pojkvän och flickvän i islam. Det är så det är, men det är bara så att många muslimer inte följer det. Koranen beskriver klart och tydligt att det som ska ske mellan en man och en kvinna är äktenskap inför Allah och ingenting annat. Att umgås med en man som man inte är släkt eller gift med (eller umgås med en kvinna som man inte är släkt eller gift med) är inte tillåtet. Allaho 'alam, Allah vet bäst. Därför är det omöjligt att ha en pojkvän eller flickvän, eftersom man med pojkvän, flickvän och även "bara vänner" oftast har känslor, tar i varandra och visar sig utan slöja, vilket man inte ska ska göra.


Vi alla vet hur det är för speciellt ungdomar idag. Man blir förälskad (kanske i fel person) och vet inte hur man ska göra. Antingen blir man ihop med personen eller tänker på giftermål direkt för att undvika haram. Sen får man stå ut med föräldrar som tycker att man blivit galen eftersom att man redan nu tänker på giftermål. Blir man tillsammans kanske man tänker att man gör fel, men man vill inte lämna killen. Det skulle göra för ont. Men äktenskap är liksom för tidigt, kanske vore det bättre att vara tillsammans istället? Om man tänker efter förstår man att dessa relationer inte fungerar. Förhållanden innebär oftast inte att en man och en kvinna som inte är släkt eller gifta umgås inte får känslor för varandra, inte stirrar på varandra, inte pratar om privata ämnen, inte ser varandra utan kläder och inte rör vid varandra - därför finns det inget som heter pojkvän och flickvän i Islam. Dessutom, hur många gånger har man inte hört från sina vänner att de blivit sårade på grund av att ens pojkvän sårat en och lämnat en, benhandlat en hur som helst och livet känns kefft?


Idag använder ungdomar orden "Jag älskar dig" heela tiden. Till och med 14-åringar har förhållanden och tänker att snubben/bruden är ens framtid redan. Sedan gör man slut, blir sårad, träffar någon annan, blir tillsammans, funderar på framtiden, förhållandet fungerar inte och så går cirkeln. Ordet älska ska man inte missbruka hur som helst. Man kan inte bara använda det som ett vanligt ord. Det betyder faktiskt mycket. Varför slösa sin tid på flera förhållanden? Det finns viktigare saker i livet. Och sen, när man känner sig redo, kan man fundera och leta efter den rätte. Istället för att ha flera killar under sin ungdom och bli sviken, skulle det inte vara bättre med någon som behandlar dig väl, som är en god människa, som älskar dig för den du är och inte bara för ditt utseende, som visar respekt och dessutom fruktar Allah som du gör, och som du kan leva med resten av ditt liv? Äktenskap är viktigt inom islam, men det är inte något man kan ge sig in i bara sådär. Tänk efter noga om du verkligen vill och känner dig redo, sen måste man ju förstås hitta sitt livs kärlek...


Även vanliga vänskapsrelationer mellan en man och en kvinna är förbjudet, eftersom det innebär frestelser och otrygghet (för kvinnan). Förbudet handlar om att kvinnan och mannen ska vara starka i sig själva och hålla tillbaka sina lustar tills de kan gifta sig, men också att kvinnan ska vara trygg och inte befinna sig ensam med en man som kan utnyttja henne. Och både en man och en kvinna kan frestas till saker som är förbjudet om de är ensamma med varandra. Hadithen om att när en man och en kvinna är ensamma så är shaytan den tredje personen talar tydligt om detta. Du förstår, han kom in i din telefon och din chatt långt före någon annan. Men till skillnad från regeringen, lyssnar och tittar han inte bara. Han viskar saker hela tiden. Han vet nämligen hur tjejer och killar fungerar och utnyttjar dig till max. Och han tar kombinationen av killars sexuella behov och blandar det med kvinnans behov av uppmärksamhet. Med ingen mahram (tillåten man/kvinna t.ex. familjemedlem) bredvid? Du går bara åt en väg - haram. Allah har satt dessa regler för Han vet vad som är bäst för oss!


                        

         
Vi har hela livet framför oss. Ha inte för bråttom. Tiden får avgöra. Och glöm inte att du inte är ensam, för du har alltid Allah med dig! Visst skulle det kännas bra med en livspartner, men inshaAllah, en vacker dag så kommer det. Må Allah sbt hjälpa oss att skilja mellan rätt och fel, samt ge oss tålamod tills vi hittar den rätte, Amin! // Syster A

Kommentarer
Postat av: foad

Hej min vackra syster!

Jag har läst det hela du har skrivit. Jag är också en muslim, eller jag försöker vara en god muslim, men det har hänt flera gånger att jag har begått haram, o jag bad Allah om förlåtelse, men grejen är att jag har svårt just nu. jag är 20 år gammal, jag vill gifta mig, men familjen tycker att det e förtidigt, men jag har svårt o hålla mig, vad ska jag göra? det finns en tjej, hon e kär i mig o jag i henne. vi har suttit ensam o har pratat myk, vi har kramat varann. jag försöker avstå, jag försöker verkligen hålla mig, jag har lyckats hittills att inte gå så jätte långt, men jag kan inte fortsätta hålla mig. jag måste träffa henne minst 3 gånger i vecka o ta en promenad i smyg. O jag skäms över att be Allah om förlåtelse, för jag gör fel alltid. vet inte vad jag ska göra? jag vill jätte gärna prata me någon fri, någon som förstår mig o kan hjälpa mig. ! tack

2011-12-22 @ 00:24:28
Postat av: sara

Hej, riktigt fint skrivet faktiskt och jag håller med dig till max!

Hej Foad!
Jag vet exakt hur det känns, jag har varit i exakt samma situation som du! Jag har också älskat en kille såå sjukt mkt att jag kunde dö för honom. Vi träffades ganska ofta också, och varenda gång jag var på väg till att träffa honom så tittade jag upp mot himlen och tänkte hela tiden på att gud är där uppe och bevakar mig, jag är medveten om att han ser mig nu men ÄNDÅ gjorde jag samma skit igen! Jag lärde mig en sak! Att minska våra träffar, det var svårt men kom ihåg inget är omöjligt! för ditt och hennes bästa minska era träffar! Prata istället i telefon och minska er träffar! Berätta för henne så kommer hon garanterat förstå dig och kommer tycka att det är bäst för er båda! Jag minskade att träffa min pojkvän, vi pratade istället mer i telefon, när vi saknade varandra fööööör mkt då träffades vi. Men vi kunde hålla i oss och inte träffa varandra så mkt!! Hoppas detta hjälpte dig och din situation lite! Jag är villig att lyssna och ge dig ¨råd om du skulle vilja de, ha det fint min broder!

2014-04-08 @ 19:11:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0