Många frågor- ett svar

- Varför äter du bara vegetariskt i skolan och halal annars?
- Varför simmar du inte på gympan?
- Varför försvinner du på rasterna?
- Varför tvättar du dig sådär? (Wudon alltså)
- Varför har du på dig så långa kläder?
- Varför har du på dig slöja, speciellt när det är så varmt på sommaren?
- Varför lyssnar du inte på musik?
- Varför kollar du inte på vad som helst på tv?
- Varför festar du inte?
- Varför fasta om det är jobbigt?
- Varför be på offentliga platser?
- Varför har du ingen pojkvän?
- Varför följer du inte med om killar är med?
- Varför svär du inte?
- Varför går du till mosken?
- Osv osv.... Varför varför varför?


Folk som ställer dessa frågor verkar vara irriterade på mig eller något. Som att jag gör något fel. Alla dessa frågor jämnt. Är säker på att jag inte är ensam om att få dem, vet ju att dessa frågor ställs till de flesta muslimer. Förut blev jag helt ärligt galen när jag fick dem, eftersom att jag fick dem så ofta. Jag orkade inte svara längre. Det verkade som att ingen fattade ändå. Men, man SKA svara, vi måste försöka i allafall. Det är inget att skämmas över. Alla frågor som "Varför ber du i skolan?" osv, svara bara, och om de ändå tycker att det är löjligt, strunta i dem. Varför bry sig om deras åsikter? Vi har rätt att göra vad vi vill, så länge vi inte bryter mot lagen. Alla dessa varför frågor får en bara att inse att man verkligen kämpar för Allahs skull. Tänk att alla dessa frågor egentligen har samma svar, och det är för att jag följer det Gud sagt eftersom jag vet att Han vet vad som är bäst för oss och jag får belöning för det, och jag gör det för att göra Honom nöjd med mig. Inget annat. Vår religion handlar om att dyrka Gud och följa hans lagar så gott vi kan, och accepterar folk det inte så är det väl deras problem, inte vårat. Varför kan vi aldrig få typ beröm någongång? Typ att någon säger "Vad bra/duktigt/modigt av dig" istället för dessa frågor som ställs på ett negativt sätt? Självklart har man rätt att fråga, men man behöver inte göra det på ett otrevligt sätt...


                


Dessutom vill jag bara tillägga att det inte är något tvång utan mitt val, jag fattar mina beslut själv! // Syster A



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0