Ramadan handlar inte bara om att fasta!

Assalamo aleykom kära bröder och systrar, jag vill bara ge er en påminnelse som jag tycker är väldigt viktig. Många säger: Jag ska bli bättre och ändra mig nu när det är Ramadan, jag ska inte göra de här grejerna för det är förbjudet egentligen . Det är jätte bra att tänka så, MEN när Ramadan tar slut så börjar man om på nytt igen med det dåliga som man inte gör under Ramadan, och så ska det inte vara! Tänk istället att under den här heliga månaden ska jag förbättra mig för att sen forsätta med det! Varför ska det vara okej för dig att synda annars men inte under Ramadan? Ramadan är mer som en gåva från Allah, där Han förlåter oss för att vi syndat och ger oss en chans att förbättra oss som muslimer, tror ni själva att Han vill att vi ska fortsätta synda när Ramadan är slut?


Det finns många exempel som många bara gör/inte gör under Ramadan. Tex, vissa fastar bara men ber inte, andra ber bara tarawih och sunna böner men lämnar de obligatoriska bönerna. Vad tror ni är viktigare, de obligatoriska bönerna eller sunna böner? Jag säger inte att man inte ska be sunna böner för man får stor belöning för det, men glöm inte de obligatoriska bönerna först! Sen, att vissa bara fastar men inte ber överhuvudtaget, kom ihåg att bönen är den andra pelaren i islam! Jag vill er inget ont, utan tvärtom, bara ert bästa.


Vi bör sysselsätta oss med Koranen under Ramadan. Profeten Muhammed (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sa: Fastan och Koranen förespråkar för tjänare på Domedagen, fastan kommer att säga: 'Åh min Herre, dagtig hindrade jag personen från mat och begär, så låt mig förespråka för honom', medan Koranen säger:'Åh min Herre, nattid hindrade jag personen från sömn, så låt mig förespråka för honom' och de kommer att förespråka" [ Imam Ahmad, al- Hakim och är autentisk enligt al- Albani]


Jobba för den dag du kommer möta Allah, det här kan vara din sista Ramadan, vem vet? Så kom ihåg att vi inte bara ska fasta från mat och dryck, utan från allt som Allah inte gillar, som baktal, svära, titta på förbjudna saker, lyssna på musik osv. Förbered dig själv och din omgivning till dyrkan, skynda dig att be om förlåtelse och återvänd till Allah, känn glädje över denna månad, fasta korrekt, ha rätta avsikten och frukta Allah när du ber Taraaweeh, känn dig inte trött under de sista tio dagarna i månaden, 'leta efter' Laylat al-Qadr, läs hela Koranen gång efter gång, försök gråta och försök förstå ...det man läser.


Ramadan handlar alltså inte bara om långa, hungriga dagar. Det är en tid för styrka och att förbättra sina ansträngingar i dyrkan till Allah. Fastan handlar om att hålla sig borta från mat och dryck men också från vardagliga njutningar. Att fasta är ingen börda för en muslim utan en gudomlig lycka som leder till förlåtelse och tolerans då man både lär känna sig själv och andra runt omkring sig. Fastan ska få muslimen att känna ödmjukhet och närhet till Gud. Ingen människa är syndfri eller perfekt, men tänk att vi alla muslimer har samma mål- att göra Allah- sbt nöjd! Återigen, en stark påminnelse... glöm inte att göra Dua hela tiden!
 

                 

Ramadan har börjat med Allahs vilja, jag önskar er en trevlig, lyckad och speciell Ramadan månad, må Allah acceptera fastan från oss alla, och ge oss förlåtelse för våra synder, Amin! / Syster A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0