Al-Fatiha!

ALL LOV PRIS OCH TACKSAMHET TILLKOMMER ALLAH (SWT), VI TACKAR HONOM BER HONOM OM FÖRLÅTELSE OCH BER HONOM OM SKYDD. JAG BEVITTNAR ATT DET INTE FINNS NÅGON GUDOM VÄRD DYRKAN FÖRUTOM ALLAH (SWT) OCH JAG VITTNAR ATT PROFETEN MUHAMMED (SAW) ÄR HANS SÄNDEBUD.

"Jag har delat bönen mellan Mig och Min tjänare i två delar. För Min tjänare blir det av vad han frågar. När tjänaren säger "Alhamdulillahi Rabbil 'Alameen", svarar Allah: "Min tjänare har prisat Mig". När tjänaren säger, "Ar-Rahmanir Raheem", svarar Allah: "Min tjänare upphöjt Mig". När tjänaren säger "Maliki Yawmi deen", svarar Allah: "Min tjänare har förstorat Mig". När tjänaren säger, "Iyaka na'bodu wa iyaka nasta'in", svarar Allah: "detta är mellan Mig och Min tjänare, och till Min tjänare blir det vad han frågar om". När tjänaren säger, "Ihdina siratal mustaqim. Siratal ladina an'amta aleyhim, ghayril maghoobi aleyhim wallad Daalen" svara Allah: "Detta är för Min tjänare och till Min tjänare blir det vad han frågar om"."
[Sahih Muslim]


Surat Al-Fatiha (Ingressen)

[1:1]I GUDS, DEN NÅDERIKES, DEN BARMHÄRTIGES NAMN
1.Bismi Allahi alrrahmani alrraheemi

[1:2]Lov och pris tillkommer Gud, världarnas Herre, 
2. Alhamdu lillahi rabbi alAAalameena
[1:3]den Nåderike, den Barmhärtige,
3. Alrrahmani alrraheemi
[1:4]som allsmäktig råder över Domens dag! 
3. Maliki yawmi alddeeni
[1:5]Dig tillber vi; Dig anropar vi om hjälp.
5. Iyyaka naAAbudu wa-iyyaka nastaAAeenu
[1:6]Led oss på den raka vägen - 
6. Ihdina alssirata almustaqeema
[1:7]den väg de vandrat som Du har välsignat med Dina gåvor; inte de som har drabbats av [Din] vrede och inte de som har gått vilse!
7. Sirata allatheena anAAamta AAalayhim ghayri almaghdoobi AAalayhim wala alddalleena




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0