Vad betyder dessa ord vi använder dagligen?

Assalamo aleykom! Tänkte skriva ner vad olika ord betyder som vi säger varje dag, vi måste ju förstå det vi säger så jag hoppas det hjälper er på traven! :)

Profeten Mohammed (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam- fred vare med honom och det använder vi när vi nämner hans (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam)s namn.
Assalamo Aleykom wa Rahmato Allahi wa Barakato - fred vare med dig och Allahs välsignelser och barmhärtighet. Eet är så vi hälsar!
Al-hamdulillah wa Shoukro Lillah - All ära tillhör Allah och all tacksamhet till Allah. Alltså, när vi tackar Allah säger vi de orden.
Allahu Akbar - Gud är störst.
Allahu Alam - Gud vet bäst.
Astaghfiruallah - Jag söker Guds förlåtelse.
Audhu Billahi mina shaytani Rajim - Jag söker beskydd hos Gud från den fördömde satan.
Bismilahi Arrahmani Rahim - I Gud den Nåderikes, den Barmhärtiges namn.
Al-Akhira - Det tillkommande livet. (Livet efter döden)
SubhanAllah- "Ära vare Gud", på engelska översätts det "Glory to God". Denna fras används ofta när vi prisar Gud eller förundras av Hans egenskaper, gåvor eller skapelser.
Ašhadu an lā ʾilāha ʾilla-llāha, wa ʾašhadu anna Muḥammad(an) ʿAbduhu wa Rasul Allah - "Jag vittnar att det inte finns någon gudom annan än Gud och jag vittnar att Muhammad är Guds sändebud." 
Sabr- Tålamod
Ajr- Belöning
Dunya- Liv
Jannah- Paradis
Etaqillah- Frukta Gud 
Akhlaq- Moral, beteende
Iman- Tro
Momin- Troende
InshaAllah- Om Gud vill






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0