När ska fördomarna försvinna?

Assalamo aleykom mina ärade bröder och dyrbaraste systrar! Hoppas att allt är bra såhär mitt i veckan. Hade mitt prov och det gick al-hamdulillah bra. En sak hände mig idag som jag måste ta upp här på bloggen. Jag lyssnade på min kompis som redovisade på engelska idag. Hon sa sitt och så kom läraren med en massa frågor om islam. Lite konstiga frågor tycker jag för min del. Hon ställde frågor som "Får du gå ut?" "Kan du träffa vem du vill?, "Varför misshandlar muslimer sina fruar?" Osv osv. När såna här frågor kommer upp kan jag inte mer än att tycka synd om personer som ställer dessa frågor och argumentera för min religion. Det om att om man får gå ut, farsan brukar klaga på att jag går ut för mycket. Men det handlar inte om det. Jag är väl medveten om att det finns muslimska tjejer som sällan går ut, men låt mig tala om en sak för er. Tror ni föräldrar sätter en sån regel för att vara fräcka? NEJ. De bryr sig om sina barn. Har man dessa regler behöver man aldrig oroa sig över att sitt barn ska komma hem full, övergriven, våldtagen, gravid, drogad, osv osv. Jag säger inte att vi muslimer aldrig ska gå ut, men våra föräldrar vill vårat bästa. De oroar sig för oss och vill skydda oss för vad som kan hända där ute. Och frågan om vi får träffa vem vi vill (av våra föräldrar). Här syftade läraren på om vi kan umgås med ickemuslimska killar och bli förälskade i dem. Först och främst handlar det om vem man vill leva med resten av sitt liv. Islam är så brett, islam är en livstil. Allt jag gör har med islam att göra. Som bönen, beteendet, mitt talsätt, min respekt, mitt leende, min lydnad, mitt tålamod, min kärlek, helt enkelt ALLT! Jag har dessutom mina traditioner, så hur ska jag leva med en man som har en annan livsstil än mig? Jag vill ju leva med någon som har samma livsstil som mig? Och hur skulle det påverka barnen? Vad skulle de välja om de hade föräldrar med olika livsstil? Och så det om misshandel. DET FINNS INTE I ISLAM. En man ska ha det bästa uppförandet mot sin fru! Dessutom förekommer misshandel inte bara hos muslimer utan det finns mycket väl svenskar som misshandlar. Det är skillnad på islam och muslimer. Tyvärr finns det muslimer här ute som tolkar islam fel och missförstår religionen vilket ger en helt fel bild av islam. Och inte för att tala om media. Åh media, när ska ni sluta upp? Dumt nog blir folk så lätt hjärntvättade. Men har inte alla en hjärna att tänka med? Många ickemuslimer som jag känner har haft fördomar om islam men när de lärt känna mig och mina syskon i islam får de en annan uppfattning. Blir så otroligt ledsen och irriterad när dessa frågor och fördomar dyker upp. Svaret på rubriken är: fördomarna kommer aldrig försvinna. Något jag alltid tänker på är då, om nu så många är emot islam och muslimer, varför är det då så många som konverterar till vår religion? Varför är det den mest växande relgionen i världen? Just wondering.... ( Ursäkta det långa inlägget, men hade bara lust att dela med mig!) // Syster A

Kommentarer
Postat av: u knoow me

bra aminaaaa!! gillar ditt sätt att tänka, keep it up!

2012-02-22 @ 21:29:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0