Sociala nätverk är väl inte så nödvändigt, eller?

Assalamo alyeykom mina underbara syskon! Ursäkta att ingen av oss bloggade igår, jag ska vara helt ärlig, jag och syster Hanna spenderade dagen ihop och sen när man kommer hem fastnar man framför facebook och skype subhanAllah. Tänk egentligen hur beroendeframkallande sociala nätverk är? Man kan fastna flera timmar framför datorn utan att göra något egentligen. Och varje gång jag inser hur länge jag suttit blir jag besviken på mig själv. Sen brukar min mamma säga "hellre att du snackar med dina vänner än att du går och gör något haram", det är faktiskt sant men det så mycket tid vi slösar subhanAllah. Sen kan man ju alltid plugga med datorn och lyssna på föreläsningar, läsa olika påminnelser osv, men lägger vi egentligen mer tid på det eller chatta/prata med våra vänner? Jag säger inte att jag inte gör det, vi alla gör nog det. Jag är inte bättre än er när det kommer till detta ämne. Tänk på att dessa timmar kunde vi göra något annat som är nyttigt för oss, som att läsa koranen, ta lärdom av någon föreläsning, göra dhikr, BE, gör goda gärningar osv. Det här är helt otroligt. Man blir besatt. Och även fast man är medveten om det, varför fortsätter man? Sedan när man inte har tillgång till Internet eller datorn känner man saknad, (tro mig har varit där), det är sjukt! Och samma sak gäller mobilen, jag har ALLTID med den, är nårbar hela hela tiden. Visst mina föräldrar vill nå mig och så men kollar liksom alltid på mobilen. Blir glad av mina systras sms eller samtal. Man kan använda mobilen när man behöver den, och då menar jag när man ska träffas osv, men använder det till annat snack också. Det har blivit en vana. Må Allah hjälpa oss ur detta svåra problem, Amin! // Syster Amina


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0