De tio sista dagarna, det får du inte missa!

ALL LOV PRIS OCH TACKSAMHET TILLKOMMER ALLAH (SWT), VI TACKAR HONOM BER HONOM OM FÖRLÅTELSE OCH BER HONOM OM SKYDD. JAG BEVITTNAR ATT DET INTE FINNS NÅGON GUDOM VÄRD DYRKAN FÖRUTOM ALLAH (SWT) OCH JAG VITTNAR ATT PROFETEN MUHAMMED (SAW) ÄR HANS SÄNDEBUD.

Assalamo Aleykom wa Rahmato Allahi wa Barakato bröder och systrar, hoppas ni befinner i bästa tillstånd av Iman och kärlek! Kan ni fatta att det är ungefär 7 dagar kvar tills Ramadan är slut? SubhAllah bara igår var man jätte taggad och förberedde allt inför den Heliga månaden Ramadan och nu.. Den är snart slut, tiden går för fort att jag knappt känner av den och subhAllah jag känner att det är tiden som styr över mig och det är inte jag som styr över tiden och här ser vi, en av domedagens tecken ('alamat sa'a). Fine, nu ska vi inte prata om det utan det jag hade i tankarna var DE TIO SISTA DAGARNA, jag vet att jag skriver det sent men kher inshAllah bättre sent än aldrig. Eller hur?

Jag börjar med en hadith som A'ishah (radiya Allaho 'anha) rapporterar: "Under dessa tio nätter i ramadan, brukade Profeten (Allahs frid och välsignelser vare över honom) spendera nätterna i dyrkan. Han brukade också väcka sin familj." [Sahih Al-Bukhari]

Profeten Muhammed (SAW) brukade utföra handlingar under dessa dagar som han i vanliga fall inte brukade göra. Tänk er att det är årets mest värda natt då den Heliga Koranen sändes ner till vår älskade sändebud (SAW), Laylatul qadr som är bättre än TUSEN månader. Det är en natt under vilken är en dyrkans handling motsvarande 83 års dyrkan subhAllah så stor är denna natten mina syskon låt inte dessa få dagar som är kvar gå dig förbi utan du ska utnyttja det på bästa sätt och låta den vara den allra bästa natten. Lägg ner all eran tid på ibadah och dikr, ansträng er så mycket som möjligt för wuAllahi om du verkligen insåg vilken betydelse denna natt hade du gjort mycket mer ifrån dig. Passa på att göra nattböner (Qiyamul-Layl), Koranenrecitation, välgörenhet, goda handlingar och så hoppas man på att få Allahs goda belöning och förlåtelse.  

Laylah al-Qadr är en av de udda nätterna. A'ishah (ra) rapporterar att Allahs budbärare (Allahs frid och välsignelser vare över honom) sade: "Sök Laylah al-Qadr under de udda nätterna under de sista tio dagarna i Ramadan." [Sahih al-Bukhari (1913) och Sahih Muslim (1169)]

Vi vet inte när Laylatul Qadr är exakt men därför bör vi hela tiden göra ibadah (dyrkan). Profeten (SAW) sade: "Vi ska söka efter Laylah al-Qadr genom att ägna oss åt extra dyrkan.

Du’a (åkallan) under Laylatul Qadr:


I en hadith som rapporterats av Ahmad, at-Tirmidhi, an-Nasai och Ibn Majah frågade de troendes Moder, Aishah profeten (saws) vilken åkallan (du’a) hon skall göra under Allmaktens Natt (Laylatul-Qadr). Profeten sade att hon skulle säga:
”Allahumma, innaka afuwwun tuhibbul afwa fa´fu anni.” (Åh Allah, Du är All-Förlåtande, Du älskar förlåtelse, så förlåt mig.)


Försök att utnyttja varenda dag och natt som återstår av Ramadan innan det är försent!
Om du inte tar vara på detta värdefulla tillfälle och återvänder i ånger till Allah, när ska du göra det då?



JAZAKOMO ALLAHO KHER, WASALAMO ALEYKOM WA RAHMATO ALLAH! // Syster S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0