Se upp, en muslim med sjal!

Assalamo aleykom! Vet ni vad jag tänkte på? SubhanAllah det är så mycket kritik man får ta som muslimsk ung tjej, och nu syftar jag på oss systrar som bär på slöja. Jag vet inte hur det ligger till mellan andra, men jag har i allafall stött på mycket problem pga min slöja. Varför har du kjol på vintern? Är det inte varmt med en halsduk på huvudet på sommaren? Varför kan man inte få se dig som du verkligen ser ut? Hela min vardag påverkas, till och med skolan! Att jag inte deltog under simningen på gympan sänkte mitt betyg, det sa läraren rakt ut. Men det handlar inte bara om det. Alla blickar, och inte nog med det, kommentarer! Asså ni får titta på mig hur mycket ni vill, men det är skillnad att stirra, sådär GLO liksom. Känner mig som ett UFO ibland. Brukar ha lust att glo tillbaka. Jag var på typ en intervju häromdagen, där några tjejer ställde olika frågor om hur det är att vara muslim i Sverige. Jag tycker inte att det är så svårt, vi har ju våra rättigheter, men visst dyker det upp vissa problem lite här och där. Och sen alla fördomar. Det är som att vissa undviker mig bara för att jag har sjal. Asså, har jag en bomb på mig eller vad är det frågan om? Jag är precis som vilken tjej som helst! Lär känna mig innan ni dömer mig. Jag har haft på mig sjal i ungefär åtta år och har aldrig stött på så mycket problem. I början tyckte jag synd om mig själv, men det är ju synd om de som håller på sådär det är synd om egentligen! Vart har respekten försvunnit? Jag kanske inte gillar det emosar eller huliganer står för, men jag skulle ALDRIG döma en bara för det. Vem vet, kanske är det världens snällaste människa? Kort sagt, detta är mitt val och jag är stolt som kan visa hela världen att jag är muslim, och jag hoppas att jag får mycket belöning för det! Jag vet att det alltid kommer finnas de som dömer en, men vet ni vad? Så länge Allah är nöjd med oss ska vi också vara det. Jag bryr mig inte om något annat. Kan inte bara alla sköta sitt och sluta upp med fördomarna? Istället för att ogilla varanda, lär känna varandra! Behandla andra som du själv vill bli behandlad. Vi är ju alla trots allt människor som kan tänka, och inte vill väl någon leva i ett samhälle utan respekt och en massa fördomar? För det vill inte jag och jag tror inte att någon annan vill det heller. Frid vare med er mina syskon, alla har rätt att vara precis den man vill vara! / Syster A

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0