Vilka vänner ska jag umgås med?

Mina kära bröder och systrar, vet ni hur viktigt det är med vilka ni väljer till vänner? Man antar sin väns levnadssätt. Visst, alla påverkas inte av sina vänner, tex känner jag många som inte ber, som röker, festar, dricker, svär osv osv men jag gör inte som dem, men det jag menar är att man LÄTT kan bli påverkad utan att vara medveten om det. Man är ändå med i en omgivning som inte är bra. Tex, dina vänner baktalar andra och du bara sitter där. Du kanske tänker "Äsch,jag baktalar ändå inte", men egentligen är det din plikt att säga emot! Du kan inte bara sitta där och låta de snacka, om du säger åt de en gång, och de ändå fortsätter, vad har du då där att göra?

Det finns andra exempel. Alla dina vänner ska på fest, du frågar din pappa om du får följa med och han blir galen, du övertalar honom och till slut säger han "Gör det du tycker är bäst" och så går du på den där grymma festen alla snackar om. Är det verkligen det bästa då? Även fast du tänker, "Aa men jag ska varken dansa, dricka eller röka", vad ska du göra där då? Bara kolla på? Hur kul är det? Lika bra att vara hemma istället. Eller, du kanske inte lyssnar på musik men dina vänner gör det, så blir det att du hör musik bara för att du är med dem osv osv. Det handlar om din omgivning också! Det är inte lätt, men gör ditt bästa. Säger inte att du inte ska ha icke-muslimska vänner, för vi måste vara goda exempel och lära känna icke-muslimer så att de får rätt bild av oss, och det finns icke-muslimer som är bättre än vissa muslimer, men vill du helst inte vara med dem som tycker och lever som du?

Sen, när det kommer till tjafs med vänner. Är det verkligen så smart att vara med någon man ofta tjafsar med? Och ännu värre, om man har ovänner...

Abu Ayub al-Ansari: Allahs Sändebud (sallâ Allâhu ´alayhi wa sallam) sa: "Det är en synd att ignorera sin bror i Islam i mer än tre dagar. Den bäste av dem är den som tar initiativ och hälsar." (al-Bukhari, Muslim). Så, om du bråkar med någon, var modig och gå fram och prata, säg förlåt och hälsa, och om personen inte vill snacka med dig, så har du i allafall gjort ditt! Så, umgås med de som får dig att må bra, som älskar dig för den du är och som får dig att förbättras!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0